Vraag en antwoord
Onderstaand veel gestelde vragen en onze antwoorden.
Wanneer kan ik de VPTZ inschakelen?
Wat is mantelzorg?
Mantelzorg is de zorg die wordt gegeven door naasten, zoals familieleden, vrienden, kennissen of buren, aan mensen die door een handicap, ziekte of door ouderdom niet (geheel) in staat zijn om voor zichzelf te zorgen.
Welke zorg biedt de VPTZ?
De zorg die onze vrijwilligers bieden, is vergelijkbaar met de hulp die mantelzorgers geven. Ze kunnen bijvoorbeeld 's nachts of overdag waken bij de zieke en helpen bij de persoonlijke verzorging van de zieke, zo lang dit geen medische of verpleegkundige handelingen zijn. Ook bieden ze een luisterend oor, zowel voor de zieke als voor de mantelzorger.
Waarom een vrijwilligersorganisatie inschakelen?
Omdat vrijwilligers gemotiveerd en betrokken zijn. Vaak hebben ze zelf een naaste verzorgd en verloren, of hebben ze ervaring met werken in de zorg. Zij kiezen er bewust voor om tijd te besteden aan het helpen van mensen. Hun hulp is vrijwillig, maar niet vrijblijvend. U kunt op hen rekenen. De hulp is bovendien nagenoeg kosteloos. VPTZ vraagt bij de intake een eenmalige bijdrage van € 30,00.
Hoe deskundig zijn de vrijwilligers?
Alle vrijwilligers volgen eerst een opleiding en worden dan pas ingezet. Ze worden begeleid door ervaren coördinatoren, noteren hun observaties in het zorgdossier en doen alles in overleg met u.
Wat kost het inschakelen van de VPTZ?
Onze hulp is ongeacht de duur in beginsel gratis. Bij het intakegesprek vraagt de coördinator om een eenmalige vrijwillige bijdrage van € 30,00.
Kan ik de VPTZ ook inschakelen als ik al professionele zorg (bijvoorbeeld thuiszorg) heb?
De zorg die VPTZ biedt, is aanvullend op de mantelzorg. Afhankelijk van uw situatie kunt u naast bijvoorbeeld de thuiszorg ook de VPTZ inschakelen.
Kan ik ook 's nachts een vrijwilliger inschakelen?
U bekijkt samen met de coördinator wanneer u behoefte heeft aan hulp en dat kan ook 's nachts zijn.
Kan ik wel rekenen op een vrijwilliger?
Dat het werk op vrijwillige basis wordt gedaan, betekent niet dat het vrijblijvend is. We zien er op toe dat onze vrijwilligers gemaakte afspraken altijd nakomen.
Heb ik een keuze uit vrijwilligers?
In principe niet. De coördinator bekijkt wel welke vrijwilligers het beste passen bij uw situatie.
Wat als het niet klikt met een vrijwilliger?
Dan zoekt de coördinator samen met u naar mogelijke oplossingen. Eventueel kunnen er andere vrijwilligers worden ingeschakeld.
Heb ik een indicatie van bijvoorbeeld het CIZ (Centrale Indicatiestelling Zorg) nodig?
Nee, die is niet nodig.
Hoe lang kan ik gebruik maken van vrijwillige hulp?
Dat varieert per situatie, we kunnen daar samen met u afspraken over maken.
Is er een maximum aan het aantal uren hulp dat ik kan krijgen?
Zolang de VPTZ uw vraag kan invullen, is er geen maximum. De hulpverlening door de VPTZ is wel afhankelijk van het aantal mensen dat beschikbaar is.
Hoe kan ik meer informatie of hulp aanvragen?
U kunt hiervoor contact opnemen met de coördinator van de VPTZ-organisatie het dichtst bij u in de buurt.
Klik hier om naar de contactpagina te gaan.